Totes les esglésies catòliques tenen una característica comuna que la diferència de la resta: tenen bancs.
Però
això no sempre ha estat així!!!.
Durant
una gran part de la història de l’església, els fidels romanien dempeus durant
la celebració dels actes litúrgics. Només hi havia uns quants bancs
perquè les persones més grans poguessin seure’s, però en general la nau de
l’església no disposava de llocs per descansar.
Perquè
passava això? Doncs perquè era una litúrgia de tradició romana on
les misses es feien en llatí, un idioma que només entenien els religiosos, per
tant, el poble no tenien ni idea del que deia el mossèn. Per això
eren misses molt curtes i poc parlades però amb molta escenografia que no
permetia estar-se quiet i molt menys asseure’s.
Però
tot va canviar amb la reforma protestant!!!!
Martin
Lutero volia que l’església s’apropés al fidel, que entengués el que es deia,
que el missatge de Déu arribés a tothom i per aconseguir-ho calia parlar amb el
mateix idioma que el poble. L’èmfasi durant els serveis de culte estava no
en el múltiples moviments litúrgics, sinó en el sermó que donava un predicador
que interpretava la Bíblia en llargs discursos des del púlpit.
Llargs
discursos!!!! A vegades d’hores, com Fidel Castro. Difícil de suportar dempeus
per la majoria de creients. A l’igual que nosaltres ens portem la ombrel·la a
la platja, les famílies es portaven els seients a l’església.
En un
primer moment els bancs pertanyien a diferents famílies les quals deixaven una
inscripció per identificar el banc . Segons el seu poder el podien situar més o
menys a prop dels sants o santes que es beneïa.
Però no fou l’únic negoci que es feia amb els
bancs.
El novembre de 1870 el mossèn de SPV es queixava que durant la festa Major, que es feia a la plaça, els feligresos treien els bancs de l’església a l’exterior no retornant-los a dins un cop acabat l’acte festiu, el que comportava que l’endemà no es pogués fer la missa en condicions. Per solucionar-ho el mossèn imposa la prohibició de treure els bancs fora de l’església excepte aquells que fessin un pagament d’un ral per cada banc, el qual anirà destinat a reparar els bancs més malmesos. La gent de SPV no estava d’acord i es van mostrar la seva contrarietat tocant música a tot drap en el moment de fer missa impedint la seva celebració.
A finals de la dècada dels 80 i començament dels 90, mossèn Poch, rector
de SPV, va reformar tota l’església,
inclosos els bancs.
Que va passar amb els
vells bancs? El mossèn li va donar 2
usos:
Fins i tot l’ajuntament
tenia un banc reservat per a les personalitats. Es va fer el 2/4/1899.
En una visita pastoral que va fer el bisbe de Barcelona el 23/7/1880 va
disposar que els propietaris dels bancs
abonissin cada any tres quartans de blat
a fi de contribuir al millora
dels ornaments i objectes de culte de l’esglesiola de Santa Susanna.
Amb la resta de bancs,
els més vells, el mossèn va decidir destruir-los i per això els va dipositar
fora de l’església amb la intenció de cremar-los, però vet aquí que en aquell moment vas passar
pel lloc en Salvador Costa Montasell el qual va demanar si es podries endur un
cap a casa seva.
De quan és aquest banc? Ho desconec però es té
coneixement que entre el 1942 i 1943 es
van construir 24 bancs als Salesians de
Sarrià, a un preu de 350 pessetes cadascú, dissenyats per l’arquitecte diocesà,
el senyor Pericas.
Cada vegada que aneu a
can Costa per comprar els seus magnífics productes, no deixeu de preguntar a
l’Àngels i la Rosa la història del banc. Elles n’estan molt orgulloses de tenir
un tros de la història de Vilamajor dins
de casa seva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada